mandag 17. mars 2014

Oppgaver om Import og Eksport i Norge

Oppgaver 17. mars; Norge før 1800

Oppgave 2

Norges eksportvarer; 1800-tallet                         
-          Fiskeriindustri
-          Skipsfart
-          Skogbruk (tømmerhogst)
-          Bergdrift

Norges importvarer; 1800-tallet
-          Tekstiler og klær
-          Tobakk
-          Sukker
-          Kaffe


Oppgave 3

-          Toll er en avgift på varer som blir importert over landegrensen. Toll blir i all hovedsak brukt til å verne om norsk økonomi, særlig landbruk, gjennom tollavgifter.

-          Ved å studere tollister fra fortiden kan man undersøke hvor vidt levestandarden var god eller dårlig, ved å regne ut tilgjengeligheten av et produkt. Ved å dele mengden importert av et produkt på befolkningen produktet går til kan man finne tilgjengeligheten. Dette kan fortelle om varen var et alle manns eie eller, et luksuriøst produkt for de rike. Videre kan tollistene fortelle om den generelle økonomiske tilstanden i landet, siden toll ble benyttet til å holde norsk økonomi sterkt.  

-          Ved å si at noe er transkribert vil det si at teksten eller materialet har blitt tolket og omformulert til et språk mottageren kan forstå. Teksten ta allikevel samtidig å bevarer det autentiske ved originalen.


Eksportvarer fra Bergen i 1786

-          Det skal ha blitt eksportert bjelker (tømmer), båter og fisk til;

Mengde av bjelker; 810 “tylfter” (England, Skottland og Irland (UK))
Mengde av båter; 117 stykker      (England, Skottland og Irland (UK))
Mengde klippfisk; ca 13167 pund (Sverige, Tyskland, Frankrike, Spania...)
Mengde tørrfisk; ca 43 973 pund  










Importerte varer til Bergen; 1794

-          Bomull og bomullsgarn fra Tyskland, Holland, Frankrike og Spania, land rundt Middelhavet
-          Kaffebønner; omlag 40 291 pund kaffe; Tyskland, Storbritannia, Holland, Frankrike og Spania
-          Tobakk; omlag 453 165 pund; Tyskland, Storbritannia, Holland og Spania

Kaffe blir i all hovedsak produsert i områdene rundt ekvator, i land som Brasil i Sør Amerika og i midt områdene i Afrika. Landene Bergen importerte kaffe fra produserte ikke varene selv, men en bemerkning er at landene er kolonistater, som besitter på tiden kolonier i disse områdene. De fungerer dermed som mellomhandlere mellom produsenten og konsumenten.

 




Import 1700-tallet
Import 1835
Eksport 1700-tallet
Eksport 1835
Ca. 460 617,5 pund kaffebønner
ingen data
Ca. 31466,75 tønner sild
Ca. 470 711 tønner sild
Ca. 585,75 pund bomullsgarn
Ca. 95 747, 75 pund bomullsgarn














Utover 1800- tallet økte både import og eksport av varer betydelig i Norge. Norges import av kaffe var allerede stor på 1700- tallet og økte trolig mer utover 1800-tallet når den generelle velferden økte i takt med samfunnets utvikling. Etterspørselen etter nye materielle goder økte også, hvor det ble importert større mengder tekstiler brukt til industri i Norge. En økning fra bare omlag 585,75 pund bomullsgarn på 1700- tallet til omtrent 95 747,75 pund i 1835 markerer en drastisk økning i tekstil industrien. Dette skyldes at moter som ble populære i europeiske stater nå nådde frem til Norske borgere som en følge av økt globalisering.

Samtidig som raten av importerte varer gikk opp, steg også eksporten av varer. Etterspørselen etter råvarer som tømmer gikk betydelig opp under industrialiseringen av Storbritannia som hadde behov for tømmer til å bygge arbeiderboliger. Videre ble fiskeriindustrien mer virksom hvor det skjedde en drastisk økning i eksporten av sild. På 1700- tallet eksporterte Norge omlag 31 466,75 tønner sild, som i løpet av 1835 økte til ca. 470 711 tønner. Årsaken skyldes en stor etterspørsel etter fisk særlig i Sverige, Russland og Preusen.

Kilder; http://toll.lokalhistorie.no/db/toll/_design/v0/_show/list_detail_good_summary/fefbac4d18442631d6d674030a0292f3 – “Tolliste: Norge, inn, utenriks, 1835”, toll.lokalhistorie.no



http://toll.lokalhistorie.no/db/toll/_design/v0/_list/good_summary/good_summary?group=true – “Vareoversikt for 1700-tallet”, toll.lokalhistorie.no 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar